mar 05

Saksprotokoll TR 180

Utvalg: Bystyret
Møtedato: 29.01.2004
Sak: 0011/04
Resultat: Behandlet
Arkivsak: 03/30956
Tittel:                  DRØFTING AV EN DEL PRINSIPPER I ARBEIDET MED BOSTEDSLØSE
Behandling:
Bynjulf Moe (V) fremmet følgende tilleggsforslag:
Til pkt. 1, nytt siste strekpunkt:
At det samtidig vurderes hvorvidt eksisterende tilbud til denne målgruppen har en tilfredsstillende standard eller om det også bør etableres nye boligtiltak som et alternativ til disse.
Nina Wikan (H) foreslo endring av pkt. 4 i innstillingen: Siste setning strykes.
Ann Kristin Alseth (RV) fremmet følgene forslag:
Endringsforslag til pkt. 3 i innstillingen:’
Trondheim kommune skal se nærmere på å utarbeide et tilbud til de som trenger spesialtilpassa boliger. Tilbudet skal være basert på frivillighet, omsorg og praktisk hjelp etter individuell plan, samt gi den enkelte større mulighet til ”å leve sitt eget liv”. Dette skal være mindre boenheter hvor konfliktnivået til naboer forsøkes redusert. Boenhetene skal ikke være i form av såkalte ”småhus” på tomteareal som i dag er planlagt eller i bruk til næringsformål. Kommunen skal først prøve ut en ordning med etablering av 5 boenheter. Ordningen evalueres etter 1 år. Dersom forsøket anses vellykket, kan ordningen utvides til inntil 10 boenheter.
Sekundært:
Tillegg til pkt. 3
Trondheim kommune skal prøve ut en ordning med etablering av 5 småhus plassert alene eller inntil to sammen på areal som vurderes som egnet. Ordningen evalueres etter1 år. Dersom forsøket anses vellykket, kan ordningen utvides til inntil 10 boenheter.
Morten Kokaas/Terje Østhus (FRP) tok opp FRP’s forslag s. 110 fra Helse og velferdskomiteen.
Harald Nissen (MDG) fremmet følgende merknad:
Trondheim kommune tar til vurdering om Slupplund er egnet areal/tomt for bostedsløse ut fra de antikvariske verdiene i området.
VOTERING:
Innstillingens pkt. 1 ble enstemmig vedtatt.
Brynjulf Moes tilleggsforslag ble vedtatt med 52 mot 33 stemmer (26AP,4PP,3SP).
Innstillingens pkt. 2 ble enstemmig vedtatt.
Ann Kristin Alseths forslag (endr.pkt. 3) fikk 6 stemmer (1MDG,3KRF,2RV) og falt.
Ann Kristins Alseths sekundære forslag pkt. 3 fikk 6 stemmer (1MDG,3KRF,2RV) og falt.
Innstillingens pkt. 3 ble enstemmig vedtatt.
Innstillingens pkt. 4 ble enstemmig vedtatt.
Nina Wikans forslag pkt. 4 fikk 36 stemmer (10SV,2SP,1MDG,2V,3KRF,18H) og falt.
Innstillingens pkt. 5 – 11 ble enstemmig vedtatt.
Ved alternativ votering mellom M. Kokaas/T.Østhus’ forslag pkt. 12 og innstillingens pkt. 12, ble innstillingen vedtatt med 51 mot 34 stemmer (1DEM,2V,3KRF,10FRP,18H).
DEM,PP sluttet seg til MDG’s merknad.
VEDTAK:
Bystyret slutter seg til følgende prinsipp:
1.
Flest mulig i brukergruppa skal sikres et botilbud i ordinær boligmasse. Dette skal gjøres blant annet ved:
–          at det legges opp til at boliger i ordinær boligmasse fortsatt gjøres tilgjengelig for denne brukergruppa.
–          at det legges vekt på naboskapsarbeid og miljøarbeid der konflikter i bomiljø oppstår, og
–          at det skal arbeides videre med metoder og arbeidsformer som fremmer stabilitet og løsningsorientering i det enkelte bomiljø.
–          alle som tilhører denne målgruppen skal ha en nødvendig individuell oppfølging der mål for tjenestene og tydelig ansvarsfordeling framgår.
–     At det samtidig vurderes hvorvidt eksisterende tilbud til denne målgruppen har en tilfredsstillende standard eller om det også bør etableres nye boligtiltak som et alternativ til disse.
2.
Oppfølgingstjenestene til brukergruppa gjennomgås i et eget prosjekt, både for å sikre tydeligere tjenester, mer individuelt tilpassa tjenester, og for å utnytte ressursene vi har til rådighet på best mulig måte. Det skal spesielt vurderes om det er aktuelt å etablere ambulante team, og om det skal inngås et nærmere samarbeid med vaktselskap.
3.
Trondheim kommune skal prøve ut en ordning med etablering av 5 småhus, plassert alene eller inntil to sammen på areal som vurderes som egnet. Dersom forsøket anses vellykket, kan ordningen utvides til inntil 10 boenheter.
4.
Kommunen viderefører klargjøring av egnede tomter til nye boligtiltak. Det skal også vurderes kjøp av areal. For å realisere boliger for vanskelig plasserbare boligsøkere aksepterer bystyret lavere utnyttelsesgrad enn det som er fastsatt i kommuneplanas arealdel, og at kostnadene pr boenhet dermed kan bli høyere enn normalt. I helt spesielle tilfeller kan bruk av, eventuellt regulering av, areal som i kommuneplanas arealdel er satt av til grønnstruktur eller virksomhetsområde, vurderers.
5.
De planlagte og nyetablerte boligtiltakene innen prosjekt bostedsløse skal gjennomgås med sikte på å finne løsninger som både dekker målgruppas behov, som er driftsmessig akseptabel og som etableres i forståelse med naboer av botiltakene. Om nødvendig skal antallet boenheter pr. tiltak reduseres.
6.
Det skal vurderes om, og evt. hvor det kan etableres større botiltak for 10 – 15 personer, beregnet for gruppen bostedsløse. Dette må sees i sammenheng med punkt 7.
7.
Det skal vurderes om det skal etableres flere institusjonsplasser for bostedsløse i Trondheim, for på den måten å sikre en mer stabil livssituasjon for personer med langvarig og omfattende rusproblematikk. Denne vurderingen skal i utgangspunktet gjøres sammen med en vurdering av større botiltak, jf anbefaling 6.  Dagens botiltak skal også gjennomgås med tanke på om noen av disse er mer egnet som institusjoner.
8.
Ved planlegging av nye botiltak skal informasjonsstrategien og retningslinjer for samarbeid mellom Sentrum politistasjon og Trondheim kommune følges.
Argumenter fra naboskap og politi skal vurderes når det etableres planer for nye botiltak for bostedsløse. Ved etablering av botiltak skal det gis tydelig informasjon om hvordan de eventuelle problemer som framkommer i argumentasjonen tenkes taklet.
9.
Rådmannen skal komme med konkrete forslag når det gjelder ny organisering av kommunens natt- og krisetilbud for å unngå for tett link mellom krisetilbudene og faste botiltak. I forslaget skal det også vurderes om det er behov for å utvide antallet natt/kriseplasser for å sikre tilbud til personer som midlertidig bortvises fra sitt faste botilbud.
10.
Utarbeidet informasjonsstrategi skal benyttes for å sikre best mulig dialog med naboer i forbindelse med etablering og drift av botiltak for bostedsløse.
11.
Det skal fokuseres på sysselsetting og aktiviteter for brukergruppa, slik at den enkeltes ressurser ivaretas og utvikles. Det statlig finansierte aktivitetssentret skal evalueres i god tid før budsjett 2005 behandles, og det skal i forbindelse med budsjett 2005 drøftes om dette tjenesteområdet skal styrkes, enten ved utvidelse av spesifikke tiltak for målgruppa eller ved utvidelse av andre aktivitetstilbud i kommunen.
12.
Når kommunen inngår avtaler med private drivere, enten dette er kommersiell virksomhet eller ideelle stiftelser, skal disse under ingen omstendighet drives dyrere enn om kommunen selv skulle drive virksomheten, om ikke dette er spesielt avtalt og begrunnet mellom partene. Private drivere må også være villige til å delta i en helhetlig tjenesteorganisering, for eksempel i ambulante team sammen med kommunale enheter.
TRONDHEIM BYSTYRE, dne 29.01.2004.
Rita Ottervik
Ordfører                                                                      Kari Aarnes
Birgit Jondum

Skriv et svar